כל מה שלא ידעתם על אסטמה של העור

אטופיק דרמטיטיס, פריחה קשקשית או אסטמה של העור, לא משנה איך תקראו לה, זוהי מחלה לא נעימה (אינה מסוכנת), המצריכה טיפול. אסטמה של העור היא מחלה נפוצה בעיקר בקרב תינוקות וילדים, אך לא רק. כיום, קיימים בשוק טיפולים מונעים ותרופות שונות לתופעה המציקה והמעצבנת הזו, הפוקדת כ- 10%-20% מכלל התינוקות והילדים, ועוד אחוזים בודדים בקרב מבוגרים.

הגדרה

אסטמה של העור או בשמה המדעי אטופיק דרמטיטיס ואפילו דלקת עור אטופית, כולן שמות למחלה אחת נפוצה במיוחד. המחלה נחשבת לכרונית, והתחלואה היא בערך 10%-20% מכלל הילדים והתינוקות, כאשר היא פוגעת גם באוכלוסיות מבוגרות יותר. שמה של המחלה נגזר בגלל הקשר בינה לבין תגובה אלרגית (שכיח באנשים הסובלים מאלרגיות ואסטמה). למעשה כאשר סובלים מאסטמה של העור, הגוף תוקף את עצמו, ולכן מוגדרת כמחלה אוטואימונית.

תסמינים

במקרה של אסטמה של העור ישנם סימנים ברורים המעידים על המחלה. פריחה אדומה על העור, כזו הגורמת לגרד עז וליובש משמעותי. הפריחה משתנה בהתאם לגיל, וכך בגיל ינקות מופיעה הפריחה בעיקר באזור הקרקפת, הפנים, ברכיים ומרפקים. בגיל ילדות מופיעה פריחה בקפלי העור, ברכיים, מרפקים וצוואר. הפריחה יכולה להיות קשקשים ופצעונים (לעיתים מכילים נוזל). חשוב לציין כי ישנם אזורים נוספים בהם יכולה להופיע הפריחה כמו: כפות רגליים וידיים, פנים וחזה עליון. בנוסף יש להדגיש כי הגרד העז גורם לפציעת העור, ועלול לגרום לזיהום ודלקות. התסמינים מופיעים לרוב רק בילדות, ונדירים בגיל מבוגר יותר. התסמינים באים לידי ביטוי בהתקפים, ותדירותם משתנה מאדם לאדם.

אבחון

ניתן לאבחן את המחלה יחסית בצורה פשוטה, תשאול המטופל על ידי הרופא, בדיקת סימנים גופניים ובדיקות מעבדה.

טיפול

אסטמה של עור הינה מחלה המצריכה טיפול, לכן קיימים כמה פעולות למניעה, כמו: שימוש בקרם לחות ייעודי המזין את העור, ומקל את היובש בעור, שהוא בסיס להתפתחות המחלה. בנוסף יש להימנע ממגע עם חומרים מגרים כמו בשמים וחומרי ניקוי, כמו כן, ללבוש בגדים שאינם צמודים ועשויים מ- 100% כותנה.

במקרים חמורים רצוי להיוועץ עם רופא מומחה בתחום עור, אלרגיה, הוא יציג בפניי המטופל שורה של תכשירים וכדורים שונים או תרופות אנטי היסטמיניות, הבאים בצורת משחה או כדורים. תרופות נוגדות גרד, טיפול אנטיביוטי במקרה של זיהום חיידקי בעור, ותכשירים המכילים סטרואידים.

אסטמה של העור הינה מחלה נפוצה הפוגעת באורח חיים, אך פנייה אל רופא מומחה בתחום האלרגיות והעור, ומתן טיפול נכון ובזמן, יכולים לסייע, לפחית ואף למנוע סבל מיותר אצל החולים.

כדאי לבדוק גם

7 תרופות סבתא לטיפול בכוויות

כל מי שניסה להכין לעצמו ארוחה אי פעם, יודע כי כוויות נחשבות לצרה רצינית. ברוב …

5 מסיכות אנטי אייג'ינג להכנה ביתית

מוצרי האנטי אייג'ינג הקוסמטיים (והיקרים!) מכילים ויטמינים וחומרים בסיסיים המצויים במטבח הביתי שלנו. אם כך, …

5 שיטות להעלמת שקיות שחורות מתחת לעיניים

עייפות, זיקנה, מתח נפשי, עודף אלכוהול, חוסר שינה, ואפילו גנטיקה – כולם נחשבים לגורמים ידועים …