הנקה

5 דברים שכדאי לדעת על הנקה

הנקה דומה מאד לטיול ביער – טבעית, ואם זאת, לא בהכרח פשוטה. למעשה, הנקה יכולה להיות מאתגרת, עוצרת נשימה ו…מלאה בהפתעות שלא צפיתן אותן מראש.

הנה מספר מההפתעות הגדולות שפגשו נשים מניקות:

ההורמונים שלך משתוללים

הנה הפרדוקס האולטימטיבי: יצור קטן, משונה למראה, מקולף עור לעיתים, שאיננו יכול לנהל שיחה או להביא כל סוג של תועלת שהיא, ובכ"ז, בשנייה שהיצורון מצפצף חלושות, ליבך מתרחב ועולה על גדותיו ושדייך פתאום מתחילים לזלוג.

ל"פלא" הזה אחראי האוקסיטוצין.

אוקסיטוצין הוא הורמון חזק להפליא, אשר אחראי להעברתו של החלב לקדמת החזה וזרימתו משם החוצה. מסתבר, ש"במקרה", זהו אותו כימיקל המשתחרר המוח שלנו כאשר אנחנו מתאהבות. זה לא מפתיע שלא מזיז לנו שהיצורון הקטן פולט, ממלא את החיתול שלו בלי הרף ולא מביא שום תועלת, אנחנו פשוט מאוהבות. J

השפעה הורמונלית אחרת שפוגשות נשים בזמן ההנקה, במיוחד קרוב מאד ללידה, היא התחושה הישנונית המשתלטת עליך, בזמן שאת מניקה. את יכולה להיות ערה ובמלוא חושיך, מתיישת להניק, ופתאום, משום מקום, את חשה כמו אחרי ארוחת ערב מלאה במיוחד, ישנונית וחצי מעולפת. אל תתנגדי לתחושה, תוכלי לתפוס תנומה של מספר דקות (זה לגמרי בריא לך), רק הקפידי לוודא שהתינוק איננו עלול להינזק בזמן שאת מנמנמת.

למרבה הצער, לא כל התופעות שמעוררים ההורמונים הן חיוביות, ולעיתים, נשים מניקות חשות תחושה לא נוחה בבטן, חולשה, הזעה, ואפילו תחושה מוזרה של מלנכוליה. תחושות אלה הן לעתים קרובות זמניות וחולפות במהירות. אם את מודאגת לגבי תחושותיך או נתקלת בבעיות בהנקה, התייעצי עם הרופא שלך.

הנקה מסייעת לחלק מהנשים לרדת במשקל שעלו במהלך ההיריון

לעיתים, בזמן בו תינוקך הופך מיצור קטן וחלוש ל"תינוק" של ממש (שיש בו הרבה מה לצבוט ולאהוב), תוכלי להבחין כי את עצמך מאבדת מספר קילוגרמים. זה לא מפתיע: חלב אם הוא מזון עתיר קלוריות ושומן, אשר אותם, התינוק יונק מגוף האם, ולא רק באופן מילולי, אלא מעשי. אם את אחת מ-60% מהנשים המניקות ברות המזל שיורדות במשקל בזמן ההנקה, דעי לך שאחד ההורמונים המשתתף בהנקה מעורב גם בעיכול שלנו, והוא זה שמחולל את ה"קסם" הזה.

החזה שלך יכול "לדלוף" והרבה

נראה כאילו השדיים שלך פיתחו מוח ורצונות משלהם, במיוחד בשבועות שלאחר הלידה. בזמנים מסוימים, הם עלולים פתאום להתעורר ולדלוף, לזלוג ואפילו להתיז חלב, כאילו יש להם שעון מעורר פנימי משלהם. זה עשוי לקרות גם כשאת שומעת את תינוקך בוכה או כל תינוק אחר בוכה, במציאות או בסרט. את אותה ההשפעה יכולות לעורר גם תמונות של תינוקות, סרטונים, או אפילו המחשבה על תינוקך. נראה כאילו החזה שלך רק מחפש תירוץ כזי לעלות על גדותיו ולהרטיב את החולצה שלך. גם למסיבה הזו אחראי ההורמון שהזכרנו קודם, האוקסיטוצין. כאן, הוא יוצא מתוך ההנחה שעדיף שפע מזון (לתינוקך) ולכן, הוא פותח את הברזים בכל הזדמנות אפשרית.

את עשויה להיות א-סימטרית

אם את מסתובבת בתחושה ששד אחד שלך מייצר יותר חלב מהשני, את בהחלט צודקת. אנשים אינם בנויים בצורה סימטרית, ויתכן ששד אחד שלך מכיל יותר צינוריות חלב מהשני, ולכן, הוא מייצר יותר חלב. נסי לאזן את ההנקה בין הצדדים, ואם לאחר זאת עדיין תחושי בגודש בצד השופע, השתמשי במשאבת הנקה כדי לשאוב את העודף.

החלב שלך מכיל את כל מה שדרוש לתינוקך

תארי לעצמך שבכל פעם שהיית חשה ברעב, היית זוכה בארוחה מדהימה, אשר מספקת לך בדיוק את כל החומרים המזינים להם גופך זקוק. זה בדיוק מה שקורה עם החלב שלך: בתחילת ההנקה הוא דליל במקצת (נשווה זאת למרק, שמרווה את צימאון התינוק) וככל שהיא מתקדמת, עולה אחוז השומן בחלב, עד ל"קינוח" שהוא עתיר שומן וקלוריות. כך, קיבתו העדינה של התינוק איננה צריכה להתמודד עם ה"בום" הקלורי כבר בהתחלה, אלא מגיעה אליו בהדרגה. את אותה הדרגתיות ניתן גם לחוש במהלך היום, כאשר החלב השומני ביותר משתחרר בערב, כאמצעי להרדמה של התינוק.

רואה?

הגוף שלך יודע מה הכי טוב לתינוק שלך…

כדאי לבדוק גם

איך לגדל ילדים חכמים יותר?

גם אם תמיד חשבתם כך, כעת יש לכם אישור מדעי-רשמי: הילדות נחשבת לתקופה קריטית בהתפתחות …

7 טיפים להנקה כשתינוקך מתחיל לגדל שיניים

מהי בקיעת שיניים? התינוק שלך יתחיל את בקיעת השיניים שלו כאשר קבוצת השיניים הראשונה שלו, …

5 כללים לבחירת שם לתינוק

בחירת שם לתינוק החדש שלכם עלולה לעתים קרובות להפוך למטלה מפרכת. בנוסף לאפשרויות שאתם, הורי …