ויטמין K2 – אפילו לא ידעתם כמה הוא חשוב

"אם סידן כל כך מזיק לגוף שלי, למה עלי לקחת תוסף סידן?"

שאלה זו, החוזרת על עצמה בוריאציות שונות, מעוררת דאגה.

בריאותן של העצמות חשובה לאורך חיינו, בדומה למחלות הלב וכלי הדם, בריחת סידן ועצמות שבירות אינן בעיות הנובעות אך ורק מזקנה. אנחנו איננו מקפידים על בריאותן, ולאחר מכן, כאשר אנחנו שוברים ירך, כבר מאוחר מידי מכדי לחולל שינוי משמעותי כלשהו, בדיוק כמו בבעיות לב.

רוב האנשים מסתפקים בלקחת תוספת של סידן, דבר חשוב לכשעצמו, בשל העובדה שגופנו איננו מייצר סידן בכוחות עצמו, למרות התפקיד החשוב שהוא ממלא במערכות השונות בגוף. אבל, עודף סידן נשאר בגוף שלנו "ללא השגחה", ועלולה לגרום לתופעות שליליות כהצטברות בעורקים והסתיידויות בכלי הדם. הסתיידות זו משפיעה ישירות אף על הלב, שכן במקרים כאלה, הוא צריך להתאמץ יותר על מנת להזרים את הדם בכלי הדם.

מהו ויטמין K2?

ויטמין K2 הוא חלק ממשפחת ויטמיני K המסיסים בשומן. קבוצת הוויטמינים מתחלקת לשניים, ויטמין K1 וויטמין K2. ההבדל ביניהן נעוץ ברמה המולקולרית: לוויטמין K1 מולקולה אחת והוא נקרא פילוקוונון (Phylloquinone) בעוד ויטמין K2 הינו מרובה מולקולות ומכונה מנאקווינון (Menaquinones). בעוד ויטמין K חיוני לקרישת הדם, ויטמין K2, בניגוד לוויטמין K1, מנוצל על ידי הכבד ולאחר מכן הוא לרקמות מעבר לכבד, כעצמות, עורקים וכלי דם.

אם כן, מדוע K2 חיוני כל כך?

אם נשתמש בדוגמה פשוטה מחיי היומיום, ויטמין K2 הוא מעין מתג האור של הגוף. הוא מפעיל חלבונים חשובים בגוף כאוסטאוקלצין (Osteocalcin) לעצמות חזקות ואת חלבון GLA מטריקס (MGP) בעורקים ובכלי דם. ידי הפעלת חלבונים תלויי K2 אלה, הסידן מועבר מתוך העורקים (בהם הוא עלול לגרום התקשות, הסתיידויות וחסימות) ומובל אל העצמות, אליהן הוא מיועד.

איך ויטמין K2 משתלב בתמונה?

מחקר רוטרדם היה המחקר הקליני החלוץ הראשון בנושא: הוא בחן את השפעת ויטמין K2 באוכלוסייה אנושית נורמלית, והיה המחקר הקליני הגדול הראשון אשר עמד על ההשפעה שיש לוויטמין בהפחתת אירועים קרדיו-ווסקולאריים ותמותה. תוצאות המחקר מורות כי בקרב 4,807 נבדקים בריאים (בתחילת המחקר) בני 55 ומעלה, לצריכת ויטמין K2 הייתה השפעה רבה ביותר על הסתיידות העורקים. כמו כן, הראה המחקר ירידה בסיכון למחלות לב וכלי דם ותמותה הקשורה למחלות לב וכלי דם ב-50 אחוזים בנבדקים אשר נטלו כמות גדולה של ויטמין K2. צריכה גבוהה של הוויטמין גם הפחיתה את התמותה מסיבות אחרות בכ-25 אחוזים.

לוויטמין K1, המתקבל מירקות ירוקים, לא הייתה השפעה על הצטברות יתירה של סידן, גם כאשר נצרך בכמויות גבוהות יותר מאשר ויטמין K2.

מחקר נוסף שעסק בתזונה, מטבוליזם, מחלות לב וכלי דם בחן את השפעתו של הוויטמין על תפקוד העורקים והיכולת לכווץ ולהרפות כלי דם. כקבוצת המחקר שימשה קבוצה של 16,057 נשים (כולן ללא מחלות לב וכלי דם בתחילתו) בגילאים 49-70 שנים, אשר היו במעקב במשך שמונה שנים. גם כאן, התוצאות הסופיות היו מבטיחות: וויטמין K2 הפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם. הסיכון למחלת לב כלילית ירד ב-9% עבור כל 10 מיקרוגרם שלK2 , בעוד שלצריכת ויטמין K1 לא הייתה השפעה.

לסיכום:

ויטמין K2 מהווה חלק חיוני בעיבוד הסידן בגופנו. הוא "מכוון" את הסידן למקום בו הוא צריך להימצא ואיננו מאפשר לו ליצור נזקים בעורקים שלנו.

כדאי לבדוק גם

9 מאכלים שישפרו לך את הזיכרון

אכילה בריאה מורידה את הסיכון לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב, אבל עדיין לא ברור …

7 טריקים של דיאטניות לארוחות מהנות יותר

אמהות אלה, שבמקרה הינן גם דיאטניות, חולקות את הטריקים הטובים לתכנון ארוחות בריאות ומרעננות יותר. …

צירופי המזון המושלמים לשריפת שומן בגוף

אכילת מזונות אלה יחד עשוי לתת פוש רציני לדיאטה שלכם, כך קובע מחקר חדש. מזונות …

2 תגובות

  1. האיזה מזונות ושתיה מופיע הויטמין k2 וכמה לצרוך אותו?