כיצד לטפל בתינוק משלשל?

ישנן תופעות ותגובות גופניות שאצלנו, המבוגרים, עוברות מעצמן ללא טיפול תרופתי (או במינימום טיפול) אבל לתינוקות הן עלולות לגרום לבעיות חמורות, עד לסיכון חיים של ממש. אחת מהדוגמאות לכך הוא שלשול.

מהו שלשול אצל תינוק?

מצב של שלשול אצל תינוק, מוגדר כאשר היציאות שלו תכופות ומימיות מהרגיל. אמנם, בגילאים הצעירים יותר, תינוקות ממלאים את החיתול בתדירות גבוהה מילדים או מאנשים בוגרים. אולם כאשר תינוק משלשל, לרוב, לא ניתן לטעות בפירוש המצב, מכיוון שמדובר בצואה הרכה באופן יוצא דופן מהרגיל ובמרבית המקרים, גם הריח הנודף ממנה איננו הריח ה"רגיל".

מהם הגורמים לשלשול?

לשלשול אצל תינוקות מספר סיבות אופייניות, ביניהן ניתן למצוא שינויי תזונה ואלרגיות למזון (במיוחד בגיל בו הוא עובר מיניקה למזון מעט יותר מוצק), תגובה לתרופה אנטיביוטית, וירוסים (וירוס הרוטה, למשל), חיידקים (סלמונלה, דיזנטריה, אי־קולי וקמפילובקטר), טפילי קיבה (ג'יארדיה למביליה ואמבות), דלקות אוזניים וגם הפרעות הורמונאליות (אשר גורמות לשלשול כרוני).

כיצד נמנע שלשול?

  • חיסונים – במהלך שגרת החיסונים הניתנים בגיל ארבעה חודשים וחצי שנה, ניתן לתינוק חיסון נגד נגיף הרוטה, הגורם לשלשולים. הקפדה על מתן החיסון בזמן תימנע הדבקה בוירוס.
  • שמירה על היגיינה – בנוסף לכללי ההיגיינה הרגילים בבית, יש להקפיד כי כל הגורמים הבאים במגע עם התינוק יקפידו על רחיצת ידיהם במים פושרים חמימים ובסבון ועל השלכת החיתול סגור היטב בשקית לפח האשפה.
  • קירור נאות של המזון – למזונות מסוימים ישנה נטייה להתקלקל מהר יותר מאחרים. לכן, אם התינוק נמצא במעבר מיניקה למזון מוצק, הקפידו שבעתיים על קירור נכון של המזון, במיוחד מאכלי ביצים, בשר, מיונז, חומוס ומוצרי חלב.

התינוק משלשל – איך מטפלים?

  • במידה והתינוק משלשל, אל תשלחו אותו למעון או לפעוטון. שלשול מסוגים מסוימים עלול להיות מדבקים ואתם עלולים להתחיל שרשרת הדבקות חוזרת ואינסופית.
  • אחת הסכנות הגדולות ביותר בשלשול אצל תינוקות היא ההתייבשות, לכן, יש להקפיד שהתינוק יקבל נוזלים רבים ככל האפשר. במידה והוא יונק או ניזון מבקבוק, הניקו אותו בתדירות גבוהה ככל שתוכלו. במידה והשלשול מלווה גם בהקאה, מומלץ לתת כמויות נוזלים קטנות (20-30 מיליליטר בכל רבע שעה עד 20 דקות), כל סוג של נוזל יתאים למטרה (ג'לי, קרטיב, מרקים למיניהם ועוד).
  • בעבר סברו כי תינוק משלשל אמור להיכנס לצום של מספר שעות, אולם כיום רפואת הילדים איננה מורה על צום, אלא על אכילה כרגיל ובמקרים מסוימים, תגבור התזונה בפרוביוטיקה.

ועכשיו, לשאלת השאלות שלנו כהורים – מתי אתם צריכים להיות מודאגים?

  • כאשר התינוק משלשל ומקיא ואינכם מצליחים לתת לו מספיק נוזלים.
  • כאשר השלשול בחיתול מכיל ריר או דם.
  • כאשר התינוק נמצא במצב אפאטי ואיננו מגיב לגירויים.
  • כאשר התינוק נמצא במצב של אי שקט קיצוני, בוכה ללא הפסקה ושום דבר מהדברים אשר הרגיעו אותו בעבר איננו מצליח להרגיע אותו.

בכל אחד מהמקרים שמפורטים למעלה יש להתייעץ עם רופא הילדים מאחר וההתדרדרות וההתייבשות אצל תינוקות הינן מהירות. לרוב, הרופא ירגיע את חששכם ויספק לכם מספר טיפים טובים לשיטות אספקת נוזלים לתינוק, במקרים אחרים, ישלח תרבית לבדיקת חיידקים, אבל אל תהססו להתקשר אליו ולהתייעץ.

כדאי לבדוק גם

איך לגדל ילדים חכמים יותר?

גם אם תמיד חשבתם כך, כעת יש לכם אישור מדעי-רשמי: הילדות נחשבת לתקופה קריטית בהתפתחות …

7 טיפים להנקה כשתינוקך מתחיל לגדל שיניים

מהי בקיעת שיניים? התינוק שלך יתחיל את בקיעת השיניים שלו כאשר קבוצת השיניים הראשונה שלו, …

5 כללים לבחירת שם לתינוק

בחירת שם לתינוק החדש שלכם עלולה לעתים קרובות להפוך למטלה מפרכת. בנוסף לאפשרויות שאתם, הורי …